Valona-hyvinvointi tarjoaa hoivaa vauvaiästä valoisaan vanhuuteen

Valona-hyvinvointi kerää Kirkkopalvelujen sosiaali- ja hyvinvointipalvelut 1.11.2017 lähtien yhteisen nimen alle. Savossa ja Keski-Suomessa laajalti tunnetutut pitkäaikaiset toimijat Lapsi- ja perhepalvelukeskus Ruusu ja Koivurannan palvelukeskus jatkavat nyt uusilla nimillä osana Valona-hyvinvointia. Yksiköiden toiminta, toimipisteet ja henkilökunta säilyvät ennallaan.

Valona Lapsi- ja perhepalvelujen lastensuojelulliset yksiköt Avopalvelut Valona, Perhekuntoutus Valona ja Lastenkoti Valona jatkavat Lapsi ja perhepalvelukeskus Ruusun 15 vuotta sitten käynnistynyttä toimintaa. Avopalveluja tarjotaan Pieksämäeltä, Mikkelistä ja Jyväskylästä käsin. Perhekuntoutus Valonan ja Lastenkoti Valonan toimipisteet säilyvät Pieksämäellä.

Valona Vanhuspalvelut vaalii vuodesta 1951 toimineen Koivurannan palvelukeskuksen perinteitä tarjoten hoivaa ja huolenpitoa ikäihmisille Pieksämäellä.

Kokonaisuuteen kuuluvan Päiväkoti Valonan kotipesä on Järvenpäässä Uudellamaalla.

Uusi kokonaisuus mahdollistaa kehittämisen

Valona-hyvinvointia luotsaavan palvelujohtaja Mikko Kettusen mukaan Valona-kokonaisuuden luomisella valmistaudutaan tulevaisuuteen ja sote-muutokseen. Valona-hyvinvoinnissa halutaan palvella vauvasta vaariin ja kehittää palveluja koko elämänkaari huomioiden.

Yli 100 auttamisen ammattilaista työllistävän Valona-hyvinvoinnin ylläpitäjä Kirkkopalvelut ry on valtakunnallinen yhteistyö- ja palvelujärjestö. Kirkkopalvelut omistaa myös Seurakuntaopiston, joka tarjoaa koulutuspalveluja viidellä kampuksella 2 500 opiskelijalle ja toimii tiiviissä yhteistyössä Valona-hyvinvoinnin kanssa. Merkittävä yhteistyöavaus on ollut turvapaikanhakijataustaisten maahanmuuttajanuorten kanssa tehty yhteistyö Pieksämäellä, Järvenpäässä ja Ruokolahdella.

Kirkkopalvelut organisoi myös Yhteisvastuukeräyksen, Kotimaanapu-hyväntekeväisyyspalvelun ja Tiekirkko-toimintaa sekä järjestää Kirkkopäivät. Kirkkopalvelujen omistama Kotimaa Oy on kustannusyhtiö ja viestinnän asiantuntijapalveluyritys.

Lisätiedot:

Mikko Kettunen