Kansalaisareena ja Kirkkopalvelut yhteistyössä edistämään vapaaehtoistoimintaa

Kirkkopalvelut ry ja Kansalaisareena ry ovat sopineet kehittävänsä yhdessä Vapaaehtoistyö.fi-palvelua, jonka avulla tarjotaan ihmisille merkityksellisyyden ja osallisuuden kokemuksia sekä avun tarjoamisen ja saamisen mahdollisuuksia. Yhdistämällä järjestöjen osaamista, voimavaroja ja yhteistyöverkostoja vapaaehtoistoimintaa pystytään kehittämään tehokkaammin.

Kiinnostus vapaaehtoisia ja vapaaehtoistehtäviä välittävää Vapaaehtoistyö.fi -palvelua kohtaan on osoittautunut suureksi järjestöjen, kuntien ja seurakuntien keskuudessa. Tällä hetkellä palvelu on käytössä 57 paikkakunnalla ja siihen on liittynyt lähes 28 000 vapaaehtoista.

– Olemme yrittäneet vastata vapaaehtoistoiminnan kasvaviin tarpeisiin, mutta kysyntä on ollut suurempaa kuin mihin voimavaramme yksin riittävät. Kansalaisareenan kanssa tehtävän yhteistyön ansiosta pystymme nyt keskittymään enemmän omien jäsenjärjestöjen ja -seurakuntien sekä niissä toimivien vapaaehtoisten palvelemiseen, sanoo Kirkkopalvelujen keräysjohtaja Tapio Pajunen. − Olemme erittäin iloisia siitä, että vapaaehtoistoimintaan liittyvälle palvelulle on kysyntää ja yhteistyötarpeita on tunnistettu myös oman jäsenkuntamme ulkopuolella.

Jatkossa Kansalaisareena tarjoaa Vapaaehtoistyö.fi-palvelua ja siihen liittyvää tukea omien jäsenjärjestöjensä ja laajemmin kaikkien toimijoiden käyttöön.

Kansalaisareena vastaa tällä hetkellä myös vapaaehtoistoiminnan välityspalvelu Hiiop100.fi:n ylläpidosta. Yhteistyön tavoitteena on pidemmällä tähtäimellä luoda yksi yhteinen ja merkittävä vapaaehtoistoiminnan verkkoalusta, jossa yhdistyvät Vapaaehtoistyö.fi:n ja Hiiop100.fi:n parhaat puolet.

– 42 % suomalaisista kertoo tehneensä vapaaehtoistyötä viimeisen neljän viikon aikana. Vapaaehtoistyötä tehdään yhä enemmän järjestöjen ulkopuolella ja vain pieni osa vapaaehtoistehtävistä löytyy tällä hetkellä verkosta. Verkkoalustojen myötä vapaaehtoistoiminta on aiempaa helpommin ja entistä useamman tavoitettavissa, kommentoi Kansalaisareenan toiminnanjohtaja Leo Stranius.

Alun perin seurakuntien ja kirkollisten järjestöjen vapaaehtoistoimintaa tukemaan luodun Vapaaehtoistyö.fi -palvelun juuret ovat Tampereen seurakuntayhtymän aikoinaan käynnistämässä Suurella Sydämellä -toiminnassa, joka siirtyi vuonna 2014 Kirkkopalvelujen vastuulle ja laajeni valtakunnalliseksi toiminnaksi.

Lisätietoja

Tapio Pajunen, keräysjohtaja, Kirkkopalvelut ry, p. 0400 870 041, tapio.pajunen@kirkkopalvelut.fi
Leo Stranius, toiminnanjohtaja, Kansalaisareena, p. 040 754 7371, leo.stranius@kansalaisareena.fi