Kaustisen Evankelinen Opisto ja Seurakuntaopisto yhdistyvät – koulutustarjonta Kaustisella laajenee

Kaustisen Evankelinen Opisto ja Kirkkopalvelut-konserniin kuuluva Seurakuntaopisto yhdistyvät 1.1.2021. Kaustisen kampuksen koulutustarjonta laajenee integraation ansiosta.

Kirkkopalvelut-konserniin kuuluva Seurakuntaopisto toimii valtakunnallisesti vuoden alusta jo seitsemällä paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Toimintapaikkakunnat ovat Järvenpää, Helsinki, Lapua, Pieksämäki, Ruokolahti, Uusikaarlepyy, ja vuoden alusta myös Kaustinen.

”Voidaksemme olla jatkossakin valtakunnallisia, pitää meidän olla vahvasti alueellisia. Integraation myötä haemme jatkuvuutta, joka palvelee Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan alueen työelämää sekä koulutus- ja sivistystarvetta”, kertoo Kirkkopalvelujen johtaja Ilkka Mattila.

”Seurakuntaopiston osana voimme turvata kurssi- ja koulutustoimintamme jatkuvuuden ja kehittää toimintaamme entisestään. Integraatio vaikuttaa merkittävästi opistomme elinvoimaisuuteen”, toteaa Kaustisen Evankelisen Opiston rehtori Maria Murtomäki.

Seurakuntaopiston oppilaitoskokonaisuuteen kuuluvat ammattiopisto, kansanopisto ja opintokeskus. Seurakuntaopisto tarjoaa ammattikoulutusta vuosittain 3500 opiskelijalle. Opiston perusopetuksessa opiskelee vuosittain noin 150 opiskelijaa, kansanopistossa pitkillä linjoilla noin 200 opiskelijaa ja vapaan sivistystyön lyhytkursseihin osallistuu tuhansia opiskelijoita joka vuosi eri puolilla Suomea.

”Vahvuutemme ovat hyvinvoinnin, kasvatuksen, ohjauksen ja palvelun asiantuntijuus, sosiaalieettinen arvo-osaaminen sekä kulttuurinen monimuotoisuus. Iloitsemme siitä, että pääsemme toimimaan Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan alueelle ja tarjoamaan koulutuspalveluitamme täällä”, sanoo Seurakuntaopiston rehtori Helena Ahonen.

Kaustisen kampuksen koulutustarjonta laajenee integraation ansiosta kasvatus- ja ohjausalan, sosiaali- ja terveysalan, hius- ja kauneusalan sekä hyvinvointi- ja sosiaalialan koulutuksilla. Koulutustarjonta suunnitellaan vastaamaan alueen elinkeinorakenteen tarpeisiin ja työllistymistä edistäviin kokonaisuuksiin. Siten esimerkiksi lähihoitajan, hoiva-avustajan ja toimitilahuoltajan koulutuksiin panostetaan. Samaten Kaustisen kampuksella voi suorittaa vanhustyön erikoisammattitutkinnon ja valmistua saattohoitajaksi tai muistihoitajaksi. Lisäksi koulutustarjontaa laajennetaan niin, että Kaustisella voi myös suorittaa lähiesimiestyön ammattitutkinnon, johtamisen erikoisammattitutkinnon ja tuotekehitystyön erikoisammattitutkinnon.

”Asiantuntijawebinaarit sekä kansanopiston lyhyet ja pitkät koulutukset täydentävät nekin monipuolista koulutustarjontaamme. Oppisopimuskoulutuksella voi opiskella ammatillisen tutkinnon tai tutkinnon osia”, muistuttaa työelämän koulutustarpeista vastaava Seurakuntaopiston asiakkuuspäällikkö Katja Jaskari.

Uusia koulutuksia käynnistyy jo heti tammikuussa. Osa koulutuksista toteutetaan verkko-opintoina, jotka alkavat tammikuussa ja päättyvät kesäkuussa 2020.

Seurakuntaopistossa opiskellaan ammattitutkintoja, ammatillista perus- ja täydennyskoulutusta, yleissivistävää ja valmentavaa koulutusta, työyhteisöjen kehittämispalveluja ja konsultointia sekä monipuolisia vapaa-ajan kursseja. Seurakuntaopisto on Suomen suurin vapaan sivistystyön tarjoaja. Työntekijöitä Seurakuntaopistolla on 170. Yhdistymisen myötä henkilöstömäärä kasvaa kymmenellä.

Kaustisen Evankelisen Opiston nykyinen henkilöstö siirtyy vanhoina työntekijöinä uuden työnantajan palvelukseen ja opiskelijat jatkavat opintojaan normaalisti. Kirkkopalvelut ry:n hallitus teki myönteisen päätöksen yhdistymismahdollisuudesta kokouksessaan 14.4.2020. Kaustisen Evankelisen Opiston kannatusyhdistys ry teki vuosikokouksessaan 2.6.2020 päätöksen yhdistymisestä.

Integraatiosta ja koulutustarjonnasta pidettiin tiedotustilaisuus keskiviikkona 9.12. klo 13 alkaen.

Maria Murtomäki
rehtori
Kaustisen Evankelinen Opisto
maria.murtomaki@seurakuntaopisto.fi

johtaja
Kirkkopalvelut
ilkka.mattila@kirkkopalvelut.fi

Helena Ahonen
rehtori
Seurakuntaopisto
helena.ahonen@seurakuntaopisto.fi

Katja Jaskari
asiakkuuspäällikkö
Seurakuntaopisto
katja.jaskari@seurakuntaopisto.fi

Leena Piirto
viestintäjohtaja
Kirkkopalvelut, Seurakuntaopisto
leena.piirto@kirkkopalvelut.fi

Kannatusyhdistyksen edustajat Veijo Savolainen (vas.) ja Esko Hautamäki sekä Kaustisen Evankelisen Opiston rehtori Maria Murtomäki ja Kirkkopalvelujen johtaja Ilkka Mattila.