Kirkkopäivät uskoo avoimeen dialogiin

Jyväskylän Kirkkopäivien ohjelmaan valittu Helsingin piispa Teemu Laajasalon, Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-ahon ja koomikko Joonas Nordmanin keskustelu sananvapauden rajoista, poliittisesta korrektiudesta ja turvallisista tiloista on herättänyt julkisuudessa kiinnostusta sekä kritiikkiä. Kritiikki on kohdistunut ennen kaikkea Jussi Halla-ahon valintaan keskustelijaksi kyseisestä aihepiiristä pohjautuen hänen edustamaansa ideologiaan. Kirkkopäiviä vietetään Jyväskylässä 17.─19.5.2019.

Käytyyn keskusteluun liittyen professori Ilkka Huhta ja dosentti Mikko Malkavaara, jotka olivat lupautuneet alustajiksi Jyväskylän Kirkkopäivillä järjestettävään Suomen Kirkon Seurakuntatoiminnan Keskusliitto 100 vuotta -juhlaseminaariin, ovat ilmoittaneet peruvansa osallistumisensa kyseiseen ohjelmaan, mikäli piispa Laajasalon isännöimään keskusteluun ei tehdä muutoksia.

─ Ymmärrämme professori Huhdan ja dosentti Malkavaaran päätöksen ja kunnioitamme sitä. Toki olemme erittäin pahoillamme siitä, ettemme kuule Kirkkopalvelujen yhden edeltäjän SKSK:n historian erityisen hyvin tuntevien asiantuntijoiden alustuksia seminaarissa, Kirkkopalvelujen johtaja Ilkka Mattila sanoo. Kirkkopalvelut ry on yksi Kirkkopäivien pääjärjestäjistä.

─ Jyväskylän Kirkkopäivien ohjelma on rakennettu kohtaaminen-teeman ympärille. Tapahtuman luonteen ytimessä on myös koko sen 100-vuotisen historian ajan ollut tarjota alusta eri tavalla ajattelevien ja uskovien avoimelle, rakentavalle ja kaikkia osapuolia kunnioittavalle keskustelulle niin kirkon sisällä kuin kirkon ja yhteiskunnan välillä. Kirkkopäivillä yhteiskunnallisia asioita puntaroidaan kristillisten arvojen pohjalta. Moniulotteisena keskustelufoorumina Kirkkopäivät uskoo avoimeen dialogiin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että asioista oltaisiin samaa mieltä tai että esimerkiksi keskustelijavalinnoilla asetuttaisiin kirkkona heidän edustamiensa ideologioiden kannalle, Mattila painottaa.

─ On hyvä huomioida, että myös sananvapauden mukanaan tuoma vastuu on olennainen osa Laajasalon isännöimää keskustelua, eikä keskustelijoita ole kutsuttu ohjelmaan esiintymään, vaan osallistumaan etukäteen tarkasti suunniteltuun ja ohjattuun keskusteluun, Mattila lisää.

Kirkkopäivillä käytävien keskustelujen aiheiksi pyritään valitsemaan ajankohtaisia yhteiskuntaan ja kirkkoon liittyviä kysymyksiä sekä keskustelijoiksi yleisesti tunnettuja, kiinnostavia ja monesti myös mielipiteitä jakavia henkilöitä. Kyseisen keskustelun lisäksi Kirkkopäivien ohjelmassa on yli 60 ohjelmanumeroa, myös monia muita keskusteluja, joissa lukuisia aiheita katsotaan eri näkökulmista.

Lisätietoja:

Ilkka Mattila, johtaja, Kirkkopalvelut ry