Kirkkopalvelujen tuottama Seurakuntavaalit 2022 -kampanja palkittiin Vuoden Hopeahuipulla

Visuaalisen viestinnän suunnittelijoiden järjestö Grafia palkitsi viime vuoden luovan suunnittelun huiput. Vuoden Huiput 2022 -kilpailun palkinnot jaettiin 20.4.2023 Pikku-Finlandiassa pidetyssä gaalassa. Gaalassa Kultahuipulla palkittiin 15 työtä ja Hopehuipulla 42 työtä. Kilpailuun lähetettiin kaiken kaikkiaan 733 työtä.

Seurakuntavaalikampanjan Kirkkohallitukselle tuotti Kirkkopalvelut ja kampanjan suunnittelutoimistona toimi luova toimisto Sherpa. Seurakuntavaalikampanjan ideana oli ajatus siitä, että vaikka ihminen olisi kuinka heikko, keskeneräinen ja mitäänsanomaton tahansa, hänen äänellään on painoa seurakuntavaaleissa. Kampanjatekstissä yhdistettiin erilaisia sanaleikkejä kristinuskon keskeiseen sanastoon ja saatiin aikaan yllättävä mutta vaikuttava viestien valikoima.

Seurakuntavaalit 2022 -kampanja palkittiin teksti-kategoriassa. Tuomariston perustelut kampanjan Hopeahuipulle kuuluu näin: ”Kolmesta sanasta syntyy pituuttaan suurempi tarina, joka luottaa lukijaan ja antaa tilaa omanlaiseen tulkintaan. Tekstit johdattavat katsojan lempeästi osaksi yhteisöä, johon tämä ei ehkä ajatellut kuuluvansa.”

– Tämä on hieno tunnustus! Teimme paljon töitä juuri kampanjan tekstien kanssa, sillä koseptin hiominen vaati paljon aivojumppaa ja himoista. Oli mielenkiintoista pyrkiä välittämään ihmisille viesti melko vaativasta aiheesta vain kolmella sanalla. Mutta erityisen iloinen olen siitä, että juuri kirkon kampanjasta nostettiin esille tarina ja yhteisöllisyys.

Lisätietoja:

Seurakuntavaalikampanjan projektipäällikkö Liisa Toivonen, Kirkkopalvelut