Kirkkopalvelujen viestintäasiantuntijaksi Liisa Toivonen

Kirkkopalvelujen viestintäasiantuntijaksi ja Seurakuntavaalien kampanjaviestinnän projektipäälliköksi on nimitetty Liisa Toivonen. Kirkkopalvelut toteuttaa marraskuussa 2022 järjestettävien seurakuntavaalien kampanjaviestinnän.

Teologi Liisa Toivonen on nimitetty viestintäasiantuntijaksi Kirkkopalvelujen viestintä- ja tapahtumatiimiin 1.5.2021 alkaen. Kirkkopalveluissa Liisa Toivosen ensimmäinen iso työsarka keskittyy marraskuussa 2022 pidettävien seurakuntavaalien kampanjaviestinnän valtakunnalliseen kampanjointiin.

”Seurakuntavaalien kampanjaviestintä suunnitellaan ja toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Kirkkohallituksen kanssa. Olemme edistäneet yhteistyötämme Kirkkohallituksen viestintäjohdon kanssa seurakuntavaalien suhteen jo puolentoista vuoden ajan. Liisasta saimme viestintäämme innovatiivisen viestintäammattilaisen, joka on vahva projektinjohtamisessa”, kertoo Kirkkopalvelujen viestintäjohtaja Leena Piirto.

”Nelivuosittain järjestettävät seurakuntavaalit ovat koko kirkolle mittava projekti. Hienoa, että Kirkkopalvelujen kampanjaosaaminen ja seurakuntakentän tunteminen ovat mukana vaaliviestintäprojektissa”, sanoo Kirkkohallituksen vs. viestintäjohtaja Eeva-Kaisa Heikura.

”Olen viestijä ja pappi, jonka intohimona on lisätä kirkon kentän merkityksellisyyttä kiinnostavilla ja nykypäivään sopivilla tavoilla. Kirkkopalveluissa pääsen käyttämään taitojani arvojeni mukaiseen viestintään ja tuottamaan vaikuttavia kampanjoita. Seurakuntavaalien kampanjaviestintään pureuduimme konkreettisesti jo kirkon vahvuuksien työryhmässä, jossa ideoimme tulevan kampanjan teemoitusta ja ydinviestejä”, kertoo Kirkkopalvelujen viestintäasiantuntija Liisa Toivonen.

Toivonen on aiemmin työskennellyt viestintäsuunnittelijana Vantaan seurakuntayhtymässä ja Hämeenlinna-Vanajan seurakunnassa, joissa hän on kouluttanut työntekijöitä ja koordinoinut viestinnän projekteja. Lisäksi hän on tuottanut visuaalista sisältöä eri kanaviin ja vastannut sosiaalisesta mediasta.

Seurakuntavaalien kampanjaviestinnän projektissa työskentelee myös Kirkkopalvelujen tuottaja Annmari Salmela, joka on laajasti verkostoitunut toimija seurakunta- ja järjestökentässä. Projektikoordinaattorin roolissa hän keskittyy seurakuntien innostamiseen kampanjoinnissa niin ehdokasasettelun kuin äänestämisenkin puolesta. Salmela työskentelee kolmatta vuotta Ruoka-apu.fi-palvelun verkkoviestinnän kehittäjänä, ja on toiminut useissa tehtävissä Kirkkopalvelut-konsernissa vuodesta 1999 alkaen.

”Seurakuntavaaleissa paikallisen kampanjoinnin osuus on ratkaisevan tärkeää sekä uusien ehdokkaiden saamiseksi että äänestysprosentin nostamiseksi. Tämä kannattaa huomioida jo nyt suunniteltaessa seurakuntien ensi vuoden viestintä- ja markkinointibudjetteja”, sanoo Kirkkopalvelujen tuottaja Salmela.

Seurakuntavaalit järjestetään 20.11.2022. Edelliset seurakuntavaalit pidettiin marraskuussa 2018. Kokonaisvastuu seurakuntavaaleista on Kirkkohallituksella.

Lisätietoa:

viestintäjohtaja Leena Piirto Kirkkopalvelut, 040 182 7264 leena.piirto@kirkkopalvelut.fi

viestintäjohtaja, vs. Eeva-Kaisa Heikura, Kirkkohallitus 040 688 1421, eeva-kaisa.heikura@evl.fi

viestintäasiantuntija Liisa Toivonen Kirkkopalvelut, 040 546 1507 liisa.toivonen@kirkkopalvelut.fi

tuottaja Annmari Salmela Kirkkopalvelut, 040 5761 017 annmari.salmela@kirkkopalvelut.fi

Valokuva Liisa Toivosesta, kuvaaja Antero Harju:

Kirkkopalvelut ry on seurakuntien ja kristillisten toimijoiden valtakunnallinen yhteistyö- ja palvelujärjestö, hyvinvointi- ja koulutuspalvelujen tuottaja sekä hyväntekeväisyystoimija. Kirkkopalvelut tarjoaa Seurakuntaopistossa ammatillista koulutusta vuosittain 3500 opiskelijalle. Seurakuntaopisto on Suomen suurin vapaan sivistystyön tarjoaja, jonka lyhytkursseihin osallistuu tuhansia opiskelijoita vuosittain. Päiväkoti Valona toimii Järvenpäässä ja lastenkoti Valona Pieksämäellä. Valona Vanhuspalvelut tarjoaa tehostetun palveluasumisen hoitopaikkoja ikäihmisille Pieksämäellä. Organisoimme Yhteisvastuukeräyksen sekä Kotimaanapu.fi-, Ruoka-apu.fi- ja Vapaaehtoistyo.fi -palvelut. Järjestämme Kirkkopäivät ja Tiekirkkotoimintaa. Kirkkopalvelujen omistama Kotimaa Oy on kustannusyhtiö ja viestinnän asiantuntijapalveluyritys. Kirkkopalvelut ry työllistää 352 työntekijää ja sen jäseninä on 318 seurakuntaa ja 81 järjestöä. Kirkkopalvelujen liikevaihto vuonna 2020 oli 32,1 miljoonaa euroa. www.kirkkopalvelut.fi