Kirkkopalvelut luopui Tyynelän rakennuksista Pieksämäellä

Kirkkopalvelut on myynyt 5.11.2018 Pieksämäen Naarajärvellä sijaitsevan Tyynelän pihapiirin ja rakennukset Tyynelä Invest Oy:lle. Uuden omistajan suunnitelmissa on harjoittaa tiloissa hoitokotipalveluja.

Kirkkopalvelujen edeltäjä Sisälähetysseura hankki Tyynelän naisten päihdekuntoutusta varten 1950-luvulla. Naisasiakkaiden päihdekuntoutuksen vähäisen tarpeen vuoksi pian mukaan tulivat miesasiakkaat. Toiminnan rinnalle syntyi 1980-luvulla päihdetyön kehittämiseen erikoistunut Tyynelän koulutuskeskus.

Koko 2000-luvun ajan jatkunut laitoskuntouksen kysynnän jyrkkä lasku johti siihen, että Kirkkopalvelut päätti lakkauttaa Tyynelän kuntoutuskeskuksen vuonna 2009. Tiloissa jatkoi Kehittämiskeskus Tyynelä (entinen koulutuskeskus), joka keväällä 2018 vaihtoi nimensä Kirkkopalvelujen Riippuvuustyön kehittämisyksiköksi. Tiloissa toimi myös Valona-hyvinvoinnin (entisen Ruusun) perhekuntoutus- ja avopalveluyksikkö. Kesällä 2018 sekä Riippuvuustyön kehittämisyksikkö sekä Valona-hyvinvoinnin palvelut siirtyivät Seurakuntaopiston oppilaitoskampukselle Pieksämäen keskustaan, jolloin vapautuneet Tyynelän rakennukset ja pihapiiri tulivat myyntiin.

www.kirkkopalvelut.fi

www.kirkkopalvelut.fi/riippuvuustyon-kehittamisyksikko