Kotimaanapu lahjoitti seurakunnille 52 000 € vähävaraisten jouluruokailuun

Kotimaanapu on juuri myöntänyt seurakunnille avustuksia 52 000€ vähävaraisten jouluruokailujen toteuttamiseen ja jouluruokakassien jakamiseen köyhille lapsiperheille. Avustusvarat on hankittu lahjoituksina yksityisiltä ja yrityksiltä. Kirkkopalvelujen Kotimaanapu on ottanut yhdeksi tehtäväkseen tukea seurakuntien diakoniatyötä myös taloudellisesti.

”Koemme tärkeäksi tukea seurakuntien tekemää arvokasta diakoniatyötä taloudellisesti, jotta vähävaraiset saavat jouluna ruoan. Tämän mahdollistavat Kotimaanapu.fi-palvelumme kautta lahjoittavat yksityiset ja yrityslahjoittajat. Esimerkiksi työkalu- ja koneliike Isojoen Konehalli Oy lahjoitti joulukorttirahansa 10 000 € toimitettavaksi vähävaraisten jouluruokailuun”, Kirkkopalvelujen keräysjohtaja Tapio Pajunen kertoo.

Moni ihminen sinnittelee päivästä toiseen toimeentulon rajamailla. Virallinen sosiaaliturva ei pysty kaikissa tilanteissa auttamaan. Yhteiskunnan turvaverkoista pudonneista kopin ottaa usein seurakuntien diakoniatyö.

Diakoniassa avun tarve suurempi kuin resurssit

Seurakuntien viesteistä ja Kotimaanavulle tulleista avustushakemuksista on selkeästi havaittavissa, että diakoniatyössä avun tarve on huomattavasti suurempi kuin resurssit. Kirkon jäsenmäärän vähetessä ja talouden niuketessa diakoniatyönkin auttamismahdollisuudet ovat tulleet entistä rajatuimmiksi.

”Seurakunnissa diakonian henkilöresurssit sekä avustustoimintaan kohdennetut budjettivarat ovat täysin riittämättömiä. Kotimaanapukin pystyi valitettavasti vastaamaan vain neljännekseen hakemuksissa esiin tulleesta tarpeesta”, keräysjohtaja Pajunen kertoo.

Avustuksia myönnettiin 42 eri seurakunnalle.  Monet seurakunnat ovat myös käynnistäneet omia Kotimaanavun paikalliskeräyksiä voidakseen tuoda joulua vähävaraisille.

Lisätietoja: Tapio Pajunen, keräysjohtaja, Kirkkopalvelut, +358 400 870 041, tapio.pajunen@kirkkopalvelut.fi