Liputus Ukrainan lipuilla

Monien muiden laitoksien tavoin Kirkkopalveluissa on nostettu salkoon Ukrainan liput.

Idea ei ole omamme. Kuluneena vuonna olen nähnyt Ukrainan lippujen liehuvan Berliinissä, Hampurissa, Tallinnassa, Torinossa ja Tukholmassa.
Siis pitkin läntistä Eurooppaa. Ensimmäisiä Ukrainan lipuilla liputtavia toimijoita taisivat olla Valtion rautatiet päärautatieasemalla Helsingin ydinkeskustassa.
Mukaan on tullut monia julkisia, yksityisiä ja kolmannen sektorin toimijoita. Esimerkiksi Kirkon talo Etelärannassa.

Ukrainan liput näkyvät Kirkkopalveluissa niillä kampuksilla, joilla on ukrainalaisia opiskelijoita. STEP-koulutuksessa opiskelee noin 300 ukrainalaista, joiden motivaatio suomenkielen oppimiseen on kova. He ovat suurin kansallisuusryhmä heti suomalaisten jälkeen ja haluamme toivottaa tervetulleiksi nuo sotaa pakoon joutuneet.
He ovat joutuneet jättämään kotinsa, läheisensä ja synnyinmaansa.

Ukrainan lipun viesti on, että haluamme osoittaa tukemme ja solidaarisuutemme Venäjän hyökkäyksen kohteeksi joutuneelle Ukrainalle ja sen kansalle.

Virallisina liputuspäivinä ja esimerkiksi opistolla pidettävien juhlien yhteydessä liputamme jatkossakin myös Suomen lipuilla.