Maksuton Digi kuuluu kaikille -koulutus alkaa Seurakuntaopiston kampuksilla tammikuussa

Ruokolahdella, Lapualla, Pieksämäellä ja Järvenpäässä alkavat tammikuussa digitaitojen sujuvaan käyttöön opastavat koulutukset, jotka jatkuvat moduulimuotoisina toukokuuhun saakka. Kevään aikana käydään läpi kaikki kansalaisen digiosaamiseen kuuluvat alueet erilaisten laitteiden haltuunotosta sosiaaliseen mediaan, tietoturvaan, verkkoasiointiin, peleihin ja koodauksen alkeisiin asti.

Koulutuksen tavoitteena on opastaa eri-ikäiset kansalaiset digitaalisten palvelujen haltuunottoon tehokkaasti, hallitusti ja arkailematta yhdessä oppien.

Koulutus on jaettu neljään eri osa-alueeseen, moduuliin, joihin kaikkiin ilmoittaudutaan erikseen. Mukaan voi ilmoittautua joko koko kevääksi tai vaikka vain yhteen yksittäiseen moduuliin osanottajan omien tarpeiden ja kiinnostuksen mukaan. Joillakin paikkakunnilla on mahdollista valita vain yksi yksittäinen koulutusilta. Opetus tapahtuu iltaopetuksena kahtena iltana viikossa. Kumpanakin iltana on kolme 45 minuutin oppituntia.

Seurakuntaopiston koulutusjohtaja Veka Ohtamaa iloitsee mahdollisuudesta tarjota maksutonta koulutusta.

”Olemme saaneet Opetushallitukselta hankerahaa aikuisten digitaalisten taitojen vahvistamiseen tähtäävään koulutukseen, ja niinpä pystymme tarjoamaan koulutuksen ilman kurssimaksua. Päädyimme rakentamaan kurssitarjonnastamme moduulimuotoisen, jolloin osallistujat pystyvät osallistumaan vain niihin sisältöihin, jotka kokevat itselleen hyödyllisimmiksi. Hankehakemusta tehdessä huomasin, että oma osallistuminenkaan kursseille ei olisi mitenkään huono ajatus.”

Kurssisisällön osalta nojaudutaan vahvasti yle.fi-sivuston Digitreenit-tarjontaan. Paikan päällä oleva opettaja elävöittää ja rikastuttaa Digitreenien tarjoamaa sisältöä ja osaa auttaa kiperän paikan tullen. Samalla opiskelijalle ankkuroituu hyvä lähtöpiste kurssin jälkeiselle kertaamiselle ja oppimiselle yle.fi-verkko-oppimisalustan kautta.

Lisätiedot koulutuksesta ja ilmoittautumiset kampuksittain: seurakuntaopisto/kurssit

______

Lisätiedot koulutuskokonaisuudesta: Veka Ohtamaa, koulutusjohtaja, p. 044 358 8954, veka.ohtamaa@seurakuntaopisto.fi

Kirkkopalvelujen omistama Seurakuntaopisto on yksityinen hyvinvointi- ja kasvatusalojen koulutuksen erityisosaaja. Se tarjoaa ammatillista peruskoulutusta, yleissivistävää ja valmentavaa koulutusta, ammatillista lisä- ja täydennyskoulutusta, työyhteisöjen kehittämispalveluja ja konsultointia sekä monipuolisia vapaa-ajan kursseja. Seurakuntaopisto toimii Järvenpään, Pieksämäen, Lapuan sekä Ruokolahdella Jaakkiman ja Uusikaarlepyyssä Kredun kampuksilta käsin.