Ruoka-apu.fi-sivusto kokoaa kaikki suomalaiset ruoka-aputapahtumat

Sivusto on avautunut ruoka-avun tarjoajien käyttöön. Tapahtumien ilmoittamisen myötä ruoka-apua etsivät löytävät ruoka-apua helposti eri puolilta Suomea. Palvelu on ensimmäinen ruoka-aputoimijat ja tapahtumat yhteen kokoava sivusto. Yli 100 000 suomalaista turvautuu ruoka-apuun vuosittain.

Tiistaina 28.1.20 avattu Ruoka-apu.fi-nettisivu tulee näyttämään suomalaisen ruoka-avun monet muodot. Ketkä ruokaa jakavat, mistä sitä saa ja mitä muuta apua sadat toimijat tarjoavat ilmaista tai edullista ruokaa etsiville ihmisille. Viimeisten arvioiden mukaan yli 100 000 suomalaista turvautuu ruoka-apuun vuosittain. Erilaisia ruoka-aputoimijoita arvioidaan olevan noin tuhat.

– Ruoka-aputoimijat ovat tottuneet perinteisesti tekemään yksin. Tieto alueen ruoka-apupaikoista välittyy yleensä puskaradion kautta eikä tavoita kaikkia tarvitsevia. Siksi verkostomaista ajattelua tarvitaan myös ruoka-avun kentällä. Tällaista valtakunnallista tiedonjakokanavaa on odotettu, toteaa suomalaisen ruoka-aputoiminnan kehittäjä, ja palvelun tuottavan ”Osallistava yhteisö” -hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Hanna Kuisma.

Sama viesti kuuluu sekä järjestö-, että kansalaiskentältä. Saman kunnan alueella toimivat ruoka-aputoimijatkaan eivät välttämättä tiedä toisistaan.

Hae mukaan, syö yhdessä

Ensimmäisten kuukausien aikana mukaan kannustetaan ruoka-aputoimijat ympäri Suomen. Jatkossa Ruoka-apu.fi-sivulla käyttäjä näkee yhdellä silmäyksellä palveluun ilmoitetut ruokatapahtumat omalla alueellaan. Sivulta löytyy toiminta perinteisistä ruokakassien jakotilaisuuksista yhdessä valmistettaviin ja nautittaviin ruokailuhetkiin. Lisäksi järjestäjät voivat kertoa muusta tarjoamastaan avusta ja palveluista.

Tapahtumia voivat julkaista järjestöt, seurakunnat, kunnat sekä erilaisten ruoka-apuverkostojen toimijat. Tapahtumia voi hakea lukuisilla eri kriteereillä alkaen paikkakunnasta, jakotavasta ja tilan esteettömyydestä. Ruoka-tapahtumiin osallistuva ei koskaan rekisteröidy palveluun. Palvelu on uskonnollisesti tai poliittisesti sitoutumaton.

Enemmän kuin ruokaa

Palvelun tuottaa STEA-rahoitteinen ”Osallistava yhteisö” -hanke (2019-2021). Hanketta hallinnoi Kirkkopalvelut ry. Hankkeen yhteistyökumppaneina ovat muun muassa Vantaan Yhteinen pöytä, Espoon ja Helsingin kaupungit, Suomen Punainen Risti, Kotimaisen avustustyön liitto ja Työttömien keskusjärjestö.

Osallistava yhteisö -hankkeessa pyritään vahvistamaan yhteistyötä suomalaisen ruoka-aputoiminnan kentällä. Koulutus ja yhdessä kehittäminen lisäävät paikallista yhteistyötä. Ruokahävikki saadaan paremmin hyödynnettyä. Työelämän ulkopuolella olevat voivat löytää merkityksellistä tekemistä. Ruokatapahtumien valtaosa on kaikille avointa toimintaa. Ruoka-apu.fi-sivuston tuottama tieto mahdollistaa yhteiskunnallisen vaikuttamisen.  Suomalainen ruoka-aputoiminta on enemmän kuin ruokaa.

Lisätietoa hankkeesta ja kaikki hankkeen yhteistyökumppanit löydät täältä

Projektipäällikkö Reetta Nick, p. 040 809 1684, reetta.nick@kirkkopalvelut.fi
Verkkoviestinnän kehittäjä Annmari Salmela, p. 040 576 1017, annmari.salmela@kirkkopalvelut.fi
Ohjausryhmän puheenjohtaja Hanna Kuisma, p. 050 318 0983, hanna.kuisma@vantaa.fi