URUT2050-webinaarissa kannetaan huolta urkujen tilanteesta

URUT2050-tapahtumassa keskustellaan uruista ja kuullaan Tikkurilan kirkon uutta soitinta. Kaksiosainen tapahtuma alkaa Suomen kirkkourkujen tilaa kartoittavalla webinaarilla ja päättyy illalla konserttiin. Mukaan voi liittyä paikan päällä tai virtuaalikirkko.fi-nettialustalla, osoitteessa https://bit.ly/urut2050

Urut soivat, mutta harvoin itsestään. Jos näin käy, on urkujen peruskorjaukset jääneet tekemättä ja seurakunnan miljoonaomaisuuden hoito jätetty heikolle tolalle.

Urkurakentamo Veikko Virtasen toimitusjohtaja Heikki Autio avaa Urut2050-päivän keskustelemalla urkujen peruskorjauksista, huollosta sekä urkuhankinnoista kirkkomuusikko Jimi Järvisen (Vaasan suomalainen seurakunta) sekä talouspäällikkö Kristel Muru-Tanilan (Janakkalan seurakunta) kanssa. Keskustelua johdattelee tuottaja Annmari Salmela (Kirkkopalvelut ry).

Urkujen virsisäestysmahdollisuuksia esittelevät keskustelun lomaan Suomen Kanttori-urkuriliiton puheenjohtaja Minna Raassina ja kirkkomuusikko Pia Rask Savonlinnan seurakunnasta.

Yleisöllä on mahdollisuus esittää kysymyksiä tapahtumaa ennen ja sen aikana. Kaikille avoin ilmainen webinaari striimataan Tikkurilan kirkosta torstaina 11.11, klo 14–15.30.

Arkkitehtuuri ja uudet urut

Kaikille urkujen ja urkumusiikin rakastajille avoin hybriditapahtuma alkaa klo 18. Tikkurilan kirkon uudet urut on rakentanut Urkurakentamo Veikko Virtanen Oy. Miten juuri tämä soitin on suunniteltu seurustelemaan uuden kirkkoarkkitehtuurin kanssa? Klo 18.30 alkavassa konsertissa uuden soittimen mahdollisuuksia pääsevät esittelemään nuoret urkurit Jimi Järvinen, Arttu Selonen ja Aleksanteri Wallius.

Molemmat tapahtumat ovat avoimia ja ilmaisia. Tikkurilan kirkkoon pääsee kyseisenä ajankohtana voimassa olevien koronarajoitusten mukainen määrä. Päivän kaikki tilaisuudet jäävät nähtäväksi Virtuaalikirkkoon, mistä ne ovat käytettävissä niin rippikouluopetuksen tueksi kuin musiikkitunneillekin.

URUT2050-tapahtuman järjestävät Kirkkopalvelut ry, Suomen Kanttori-urkuriliitto ry, Tikkurilan seurakunta ja Urkurakentamo Veikko Virtanen ry

Lisätietoja tapahtumasta

Heikki Autio, urkujenrakentaja, p. 050 5922343, Urkurakentamo Veikko Virtanen

Jari Kupiainen, kehittämispäällikkö, p. 040 355 1614, Kirkkopalvelut ry