Uusi kaupunkifestivaali Kirkon juhlat Tampereella toukokuussa

– Tuhatpäinen suurkuoro Keskustorilla ja laaja kattaus kulttuuria ja ajankohtaiskeskusteluja

Tampereella järjestetään uusi, Kirkkopalvelujen koordinoima, kaupunkifestivaali Kirkon juhlat 17.–19.5.2024. Kaupunki täyttyy tapahtumista, joihin valtaosaan on vapaa pääsy. Festivaali kokoaa Keskustorille tuhatpäisen kuoron ja tarjoaa ajankohtaiskeskusteluja, kulttuuria sekä ajatusten, uskon ja elämänkatsomusten vuoropuhelua.  Kirkon juhlien ohjelman kantavana ajatuksena on vahvistaa toivoa tulevaisuuteen. Juhlien teemana onkin “Toivon voimalla”.

Kirkon juhlien esiintymislavoille nousevat muun muassa Katja Ståhl, Anna-Kaisa Ikonen, Annika Saarikko, Jarno Limnéll, Kalervo Kummola, Tuomas Enbuske, Olli Keskinen, Maaret Kallio, Kari Kanala sekä piispat Tapio Luoma, Kaisamari Hintikka, Jari Jolkkonen, Teemu Laajasalo, Mari Leppänen ja Matti Repo.

Juhlien musiikillinen sisältö on monipuolinen: juhlille saapuu kahdentuhannen laulajan kuoro, joka esittää muun muassa kymmenkunta uutta juhlille tilattua sävellystä. Konserttitarjontaa täydentävät muun muassa ruotsalainen gospeltähti Samuel Ljungblahd sekä kotimaiset Gospel Helsinki, Tampere Filharmonia, Maria Ylipää ja Jukka Leppilampi, Tommi Kalenius, Suomen kanttorikuoro ja Anne-Mari Kivimäki Ensemble.

Juhlien keskusteluissa ei karteta vaikeitakaan aiheita: luvassa on puhetta muun muassa Lähi-idän tilanteesta, eläinten oikeuksista, vähemmistöjen syrjinnästä, huippu-urheilun armottomuudesta ja yhteiskunnan kriisinkestävyydestä.

Kirkon juhlat 2024 järjestää Kirkkohallitus, Kirkkopalvelut, Suomen kanttori-urkuriliitto, Suomen Kirkkomusiikkiliitto, Suomen Lähetysseura ja Tampereen seurakuntayhtymä.

Muutamia tärppejä juhlilta:

Toivon biisit Keskustorilla

Televisiosta tuttu juontaja Katja Ståhl nousee Keskustorin lavalle yhdessä tunnettujen suomalaisten henkilöiden kanssa keskustelemaan heille toivoa tuottavasta musiikista. Vieraiksi saapuvat piispa Mari Leppänen, taiteilija Ritva Oksanen, toiminnanjohtaja Rosa Meriläinen, arkkipiispa Tapio Luoma ja pormestari Kalervo Kummola. Toivon biisejä kuullaan Jepa Lambertin, Pentti Hietasen ja Housebandin esittämänä.

pe 17.5.2024 klo 21-22.30 Keskustori Vapaa pääsy

Sirkusurut Keskustorilla

Tampereen legendaarinen Sorin sirkus valloittaa Keskustorin lavan yhdessä Tampereen tuomiokirkon urkuri Esa Toivolan kanssa. Toivola soittaa Tuomiokirkon upeaa soitinten kuningatarta ja soitto tuodaan kuultaville ja nähtäville Keskustorille. Mukana myös poikakuoro Pirkanpojat johtajanaan Jouni Rissanen. Luvassa vauhtia ja vaarallisia tilanteita sekä suurilla kirkkouruilla soitettuja urkumusiikin helmiä.

la 18.5.2024 klo 18-19.30 Keskustori Vapaa pääsy

Millainen toivo kantaa nyt ja tulevaisuudessa?

Outi Lehtipuu pohtii vieraidensa kanssa, millainen toivo kantaa suomalaisia nyt ja tulevaisuudessa. Mitä toivosta sanotaan Raamatussa? Miten toivo voi kantaa meitä raskaiden aikojen yli? Aiheesta keskustelemassa kansanedustaja Lauri Lyly,  futuristi Perttu Pölönen ja kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikonen.

su 19.5.2024 klo 9-10 Aleksanterin kirkko Vapaa pääsy

Varaslähtö Kirkon juhliin: Ville Juurikkalan valokuvanäyttely Kalevan kirkossa avautuu 18.4.

Kalevan kirkossa avautuu 18. huhtikuuta valokuvaaja Ville Juurikkalan näyttely, joka on osa Tampereen seurakuntien Toivon vuoden ohjelmaa ja Kirkon juhlien taidetarjontaa. Kirkkosalissa järjestettävään näyttelyyn tulee esille yli neljäkymmentä valokuvaa tunnetuista muusikoista. Rock Ikonit – Ville Juurikkalan valokuvanäyttely on kirkossa avoinna kesäkuun puoliväliin asti.

Lue lisää: Rock Ikonit – Ville Juurikkalan valokuvanäyttely nähdään Kalevan kirkossa – Kirkon juhlat

Katso koko Kirkon juhlien ohjelma täältä: www.kirkonjuhlat.fi

Lisätietoja:

Ohjelma: Jari Kupiainen kehityspäällikkö, Kirkkopalvelut ry, p. 040 355 1614, jari.kupiainen@kirkkopalvelut.fi
Kuorot: Teija Tuukkanen, asiantuntija, Kirkkohallitus p. 040 142 5175 teija.tuukkanen@evl.fi
Paikallinen näkökulma: Tapani Rantala, yhtymäjohtaja Tampereen seurakunnat 040 027 6679  tapani.rantala@evl.fi