Yhteiskunnalliset keskustelunaiheet kiinnostivat aurinkoisessa Oulussa

Oulussa 20. – 22.5.2022 pidetyssä #YHDESSÄ2022-tapahtumaviikonlopussa yleisöä kiinnostivat erityisesti yhteiskunnalliseen tilanteeseen ja Euroopassa käytävään sotaan liittyvät keskustelut sekä monipuolinen kulttuuriohjelma. Kirkkopäivien, Lähetysjuhlien ja Oulun seurakuntayhtymän yhteistapahtuman kokonaiskävijämäärä oli arviolta 6000 yksittäistä kävijää.

”KUUNTELEN. YMMÄRRÄN. KUNNIOITAN.” -teeman mukaisesti viikonlopun yli 70 ohjelmanumeron punaisena lankana kulki kunnioittava keskustelukulttuuri murrosten keskellä.

Viikonlopun kärkiaiheeksi nousi Ukrainan sota ja sen aiheuttama epävarmuus Euroopassa ja maailmalla. Aihetta käsiteltiin useissa ohjelmissa poliitikkojen, viranomaisten, kirkon, järjestöjen sekä tavallisten ihmisten näkökulmista.

”Päivitimme ohjelmaa kevään tapahtumien ja vakavien uutisten valossa. Koronapandemia, Ukrainan tilanne sekä Suomen Natoon hakeminen nousivat esiin muun muassa presidentti Tarja Halosen, ulkoministeri Pekka Haaviston, emerituspiispa Eero Huovisen sekä Ulkopoliittisen instituutin johtaja Mika Aaltolan ohjelmaosuuksissa”, kertoo tapahtuman koordinoinnista vastannut kehityspäällikkö Jari Kupiainen Kirkkopalveluista.

”Iloitsen siitä, että oululaiset ja lähiseutujen ihmiset ottivat tapahtuman omakseen. Pitkään jatkuneiden koronarajoitusten jälkeen perheiden päivä sekä Rotuaarin kulttuurilauantai houkuttelivat paikalle runsaasti kaikenikäisiä nauttimaan keväisestä yhdessäolosta. Myös konsertit, kuten Katri Helenan tähdittämä Yhteisvastuu-konsertti, keräsivät innokkaita kuulijoita”, iloitsi tapahtuman koordinaattorina Oulussa toiminut kirkkoherra Petri Satomaa.

Kirkkopäivien ja Lähetysjuhlien loppuhuipennus oli Oulun Tuomiokirkossa sunnuntaina 22.5. pidetty päätösmessu, jossa piispa Jukka Keskitalon johdolla siunattiin Lähetysseuralle kahdeksan uutta lähetystyöntekijää.

”Vaikeassa maailmantilanteessa viikonlopun ohjelma ja sunnuntain päätösmessu välittivät vahvan toivon viestin. Seurakuntalaiset Suomessa ovat jo 162 vuotta olleet aktiivisesti mukana edistämässä uskoa, toivoa ja rakkautta maailmassa. Näkyvä merkki tästä on lähetystyöntekijöiden siunaaminen ja yhteinen esirukous, sanoo Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson.

Kirkkopäivien ja Lähetysjuhlien uutisvirta on selattavissa www.kotimaa.fi ja www.rauhantervehdys.fi -sivuilla. Striimatut ohjelmat ovat nähtävissä Virtuaalikirkossa.

Tunnelmia ja elämyksiä myös Kirkkopäivien, Lähetysjuhlien sekä Oulun seurakuntayhtymän some-kanavissa, @kirkkopaivat, @kirkko_oulussa, @suomenlahetysseura.

Vuoden päästä Tampereella

Seuraavan kerran Kirkkopäiviä ja Lähetysjuhlia vietetään vuoden päästä Tampereella. Silloin mukaan liittyvät ensimmäistä kertaa myös Kirkon musiikkijuhlat, jolloin tapahtuma kulkee nimellä Kirkon juhlat. Viikonlopun teemana on toivo. Tampereen Keskustori, kirkot ja tapahtumatilat täyttyvät viikonloppuna 26.–28.5.2023 toivon sanoista, teoista ja sävelistä. Juhlien kotisivut: kirkonjuhlat.fi

Kirkon juhlat #YHDESSÄ 2023 järjestäjät ovat: Kirkkohallitus, Kirkkopalvelut, Suomen Lähetysseura, Suomen Kanttori-Urkuriliitto, Suomen Kirkkomusiikkiliitto ja Tampereen seurakunnat.

Kehityspäällikkö Jari Kupiainen p. 040 355 1614, jari.kupiainen@kirkkopalvelut.fi

Kirkkoherra Petri Satomaa p. 040 574 7168, petri.satomaa@evl.fi

Viestintäpäällikkö Liisa Toivonen / Kirkkopalvelut, p. 040 546 1507, liisa.toivonen@kirkkopalvelut.fi

Viestinnän asiantuntija Kirsi Elo / Suomen Lähetysseura, p. 043 8242 151, kirsi.elo@suomenlahetysseura.fi