Kirkkopalvelut – yhteisen hyvän rakentaja kirkon, yhteiskunnan ja ihmisten välillä

Kirkkopalvelut ry on hyvinvointi- ja koulutuspalvelujen tuottaja, hyväntekeväisyystoimija sekä seurakuntien ja kristillisten toimijoiden valtakunnallinen yhteistyö- ja palvelujärjestö.

Kirkkopalvelut tarjoaa STEP-koulutuksessa ammatillista koulutusta vuosittain 3500 opiskelijalle. STEP-koulutus on Suomen suurin vapaan sivistystyön tarjoaja, jonka lyhytkursseihin osallistuu tuhansia opiskelijoita joka vuosi. Valona-hyvinvointi palvelee lastensuojelu- ja vanhuspalveluilla. Organisoimme Yhteisvastuukeräyksen sekä Kotimaanapu-, Ruoka-apu.fi- ja Vapaaehtoistyo.fi-palvelut. Lisäksi järjestämme Kirkkopäivät ja Tiekirkko-toimintaa. Meillä on monipuolista hanke- ja kehittämistyötä. Kirkkopalvelujen omistama Sacrum-Kotimaa Oy on merkityksellisen median tuottaja. Se tarjoaa myös virka-asuja ja kirkkotarvikkeita sekä kirjat seurakuntien kaikille työaloille.

Kirkkopalvelut-konserni työllistää 444 työntekijää ja sen jäseninä on 294 seurakuntaa, 59 järjestöä ja 22 opintojärjestöä (maaliskuu 2023).

Kirkkopalvelujen liikevaihto vuonna 2022 oli 37,5 miljoonaa euroa.

Kirkkopalvelujen strategia 2020 – 2024

Kirkkopalvelujen strategia on laadittu vuosille 2020–2024. Päämäärät on yhdessä etsitty ja määritelty. Nyt toteutamme stategiaa käytännön askelin.

Strategiamme keskeisin viesti on Yhteinen hyvä. Jäsenseurakuntien ja -järjestöjen sekä keskeisen sidosryhmien tarpeet on asetettu Kirkkopalvelujen toiminnan suunnittelun keskeiseksi lähtökohdaksi. Yhteinen hyvä tarkoittaa sekä yhdessä tekemistä että yhteisten hyvien päämäärien edistämistä.

Kestävä kehitys Kirkkopalvelut ry:ssä

Kirkkopalvelut ry:n hallituksen jäsenet

Toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Helsinki – puheenjohtaja
Kirkkoneuvos Kimmo Kääriäinen, Helsinki (Kirkkohallituksen edustaja)